یادآوری ترتیب سیارات در منظومه شمسی می‌تواند یک کار چالش برانگیز مخصوصا برای دانش آموزان جوان باشد. با این حال، با چند ترفند و تکنیک ساده، می‌توانید به راحتی ترتیب سیارات را به حافظه بسپارید.

مرحله 1: با چهار سیاره اول شروع کنید

چهار سیاره اول منظومه شمسی عطارد، زهره، زمین و مریخ هستند. این سیارات نزدیکترین سیارات به خورشید هستند و به خاطر سپردن آنها نسبتا آسان است.

مرحله 2: از دستگاه یادگاری استفاده کنید

یکی از ابزارهای یادگاری محبوب برای به خاطر سپردن ترتیب سیارات، «مادر بسیار تحصیل کرده من فقط به ما ناچوس خدمت کرد» است. هر حرف در جمله نشان دهنده اولین حرف یک سیاره است که با عطارد شروع می شود و به نپتون ختم می شود.

مرحله 3: سیارات را به ترتیب تجسم کنید

تکنیک دیگر تجسم سیارات به ترتیب است که از عطارد شروع می شود و با نپتون ختم می شود. شما می‌توانید خطی را تصور کنید که هر سیاره را به ترتیب به هم متصل می کند و فاصله بین هر سیاره نشان دهنده فاصله نسبی آنها از خورشید است.

مرحله 4: از یادداشت “مرد بزرگ”

استفاده کنید
یکی دیگر از ابزارهای یادگاری استفاده از عبارت “مرد بزرگ” است که مخفف “مادر بسیار تحصیل کرده شگفت انگیز من فقط به ما ناچوس خدمت کرد". هر کلمه در عبارت نشان دهنده اولین حرف یک سیاره است که با عطارد شروع می شود و به نپتون ختم می شود.

مرحله 5: غول های گاز را به یاد بیاورید

چهار سیاره بعدی در منظومه شمسی غول های گازی - مشتری، زحل، اورانوس و نپتون هستند. این سیارات بسیار بزرگتر از سیارات درونی هستند و پس از اطلاع از ترتیب آنها، به خاطر سپردن آنها نسبتا آسان است.

مرحله 6: از Mnemonic “Gas Giant” استفاده کنید

یکی از ابزارهای یادگاری برای به خاطر سپردن نظم غول‌های گازی «طرح نپتون بر هم زدن زحل طوفانی است». هر کلمه در عبارت نشان دهنده اولین حرف یک سیاره است که با مشتری شروع می شود و به نپتون ختم می شود.

مرحله 7: سیارات را به صورت گروهی تجسم کنید

تکنیک دیگر تجسم سیارات در گروه‌های چهارتایی است که از سیارات درونی (عطارد، زهره، زمین و مریخ) شروع می‌شود و سپس به سمت غول‌های گازی (مشتری، زحل، اورانوس و نپتون) حرکت می‌کند.

مرحله 8: تمرین، تمرین، تمرین!

کلید به خاطر سپردن ترتیب سیارات، تمرین منظم است. سعی کنید ترتیب سیارات را چندین بار در روز برای خود بخوانید یا از فلش کارت ها برای به خاطر سپردن ترتیب استفاده کنید.

مرحله 9: از موسیقی یا قافیه استفاده کنید

تکنیک دیگر استفاده از موسیقی یا قافیه برای کمک به یادآوری ترتیب سیارات است. به عنوان مثال، می‌توانید یک آهنگ یا رپ با سیارات به ترتیب ایجاد کنید، یا از یک قافیه برای به خاطر سپردن ترتیب استفاده کنید.

مرحله 10: از کمک های بصری استفاده کنید

کمک‌های بصری مانند پوستر، نمودار یا اینفوگرافیک نیز می‌توانند در ایجاد نظم سیارات در حافظه مفید باشند. این وسایل کمک بصری میتوانند نمایش بصری سیارات را به ترتیب ارائه دهند و به خاطر سپردن آن آسان تر شود.

مرحله 11: سیارات را به یک دوست آموزش دهید

یکی از راه های موثر برای به خاطر سپردن ترتیب سیارات، آموزش آنها به یک دوست است. ترتیب سیارات را برای دوست خود توضیح دهید و سپس از آنها بخواهید که شما را بر اساس سفارش امتحان کنند. این به شما کمک می کند اطلاعات را تقویت کرده و آن را به حافظه بسپارید.

مرحله 12: به طور منظم مرور و تمرین کنید

در نهایت حتماً مرتباً ترتیب سیارات را مرور و تمرین کنید. هر چه بیشتر تمرین کنید، احتمال اینکه ترتیب سیارات منظومه شمسی را به خاطر بسپارید، بیشتر می شود.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...